måndag 5 juni 2017

Kombucha piggar upp en mulen dag

Det är lite småregnigt och ganska kallt. Då drar jag fram en av mina särskilda "fin-flaskor" av kombucha från kylskåpet för att pigga upp. Alltså särskilt goda smaker som man kan behöva spara just till en "regnig dag". 😇Den här gången blev den en flaska rosenkombucha.
En vanlig fråga vi får är hur länge man kan förvara kombucha  i kylskåp.
Svaret är att jag egentligen inte vet.
Jag vet att det finns folk som ägnar sig åt att "långlagra" kombucha, flera månader eller till & med upp till ett år. Vi har själva ett försök igång med några flaskor som hittills legat i kylskåpet i 10 månader. Jag provsmakar nån tsk från varje flaska en gång varannan månad och än så länge smakar dom utmärkt! 
Jag tror att kombucha teoretiskt kan långlagras VÄLDIGT länge, som andra fermenterade livsmedel så kommer den nog vara "ofarlig att förtära" kanske upp till hundratals år. 

Men man ska tänka på att processen med kolsyrautvecklingen fortsätter ibland även i kylskåp. Detta hände oss när vi råkat glömma en flaska i kylskåpet i ca 3 veckor. 


---------------------------------------------
Vi har Startpack TILL SALULevereras på 1-2 dagar till hela Sverige. Start-packen innehåller kraftfull startvätska (som är det viktigaste) och ytkultur ("svamp") samt enkel & noggrann beskrivning.

OBS! Vi rekommenderar alltid ett Dubbelt Start-Paket med två ytkulturer och mer än dubbelt så mycket startvätska, för den allra bästa och snabbaste starten på sin egen kombucha-bryggning. 

Gå till vår webshop för att beställa ett Kombucha Startpack!


Också OBS! Vi har en köldgräns på -10C från avsändning till mottagande. Under vinter-säsong (november-mars) är det alltså bra om du kan hämta in ditt startpack snart efter det levererats om du har fristående brevlåda.. Hör av dig till oss dom du behöver leverans under specifika tider eller hellre hämtar ut ditt paket från ett ombud, så att det får ligga varmt under tiden.