torsdag 12 januari 2017

Bitter kombucha för vuxna

Jag älskar att bli kreativ när jag smaksätter kombucha! Det finns nästan inget som kan bli fel, om man bara inspireras av allt omkring oss som smakar gott.
Denna gång fick jag inspiration av en tjej på vår kombuchagrupp på Facebook, som gillar beska smaker. Och det gör ju jag också. Därför gjorde jag tvärtom mot vad man brukar. Jag bestämde mig för att använda det allra mest bittra på citronerna.
När jag raspat av det gula på citronskalet, och fileat och använt fruktköttet (till en maträtt jag lagade), så stoppade jag ner det vita som var kvar av skalet och hinnorna mellan klyftorna i en flaska och fyllde upp med kombucha.
För att ytterligare förstärka den vuxna karaktären krossade jag ett par korn svartpeppar också.
Tio dagar senare och med hjälp av diverse trix för att få det att bubbla så kan vi utvärdera.
Det blev jättegott, bittert men inte alls odrickbart utan mer åt grape tonic-hållet. Mycket läskande. Och svartpepparn passar verkligen in.
Hädanefter slänger vi ingenting från citronerna!


---------------------------------------------
Vi har Startpack TILL SALULevereras på 1-2 dagar till hela Sverige. Start-packen innehåller kraftfull startvätska (som är det viktigaste) och ytkultur ("svamp") samt enkel & noggrann beskrivning.

OBS! Vi rekommenderar alltid ett Dubbelt Start-Paket med två ytkulturer och mer än dubbelt så mycket startvätska, för den allra bästa och snabbaste starten på sin egen kombucha-bryggning. 

Gå till vår webshop för att beställa ett Kombucha Startpack!


Också OBS! Vi har en köldgräns på -10C från avsändning till mottagande. Under vinter-säsong (november-mars) är det alltså bra om du kan hämta in ditt startpack snart efter det levererats om du har fristående brevlåda.. Hör av dig till oss dom du behöver leverans under specifika tider eller hellre hämtar ut ditt paket från ett ombud, så att det får ligga varmt under tiden.